Opis kandydata

Udostępnij:

Dorian Żarna, Wiktor Kuś

Innowacyjny Moduł Napędowy

16 lat, LO nr 9 w Bydgoszczy

Opiekun naukowy: mgr inż. Kamilla Tuzińska

Zadaniem wynalazku jest stworzenie przekładni hydraulicznej silnika elektrycznego zdolnej do pośredniego przełożenia mocy napędowej silnika elektrycznego na oś pojazdu, a co za tym idzie znacznie mniejszy pobór energii elektrycznej przez silnik i możliwość zastosowania mniejszej jednostki napędowej, czyli takiej o mniejszej mocy znamionowej, bez strat mocy w porównaniu do pojazdu bez przekładni. Zadanie to zostało według wynalazku rozwiązane w ten sposób, że silnik elektryczny zasila pompę, która wprawia w ruch ciecz (mieszaninę wody z glikolem). Substancja pod ciśnieniem trafia do komory przekładni. Tam napiera na winki wprawiając go w ruch wirowy. Następnie ciecz jest kierowana z powrotem do pompy. Wirnik za pośrednictwem wału przekazuje moc napędową na oś pojazdu.  Dzięki wprowadzeniu głowicy sprężającej ciecz i dyszy wtryskowej o średnicy 1mm osiągnęliśmy pewne 80% sprawności. Pracujemy nad podwyższeniem tego wyniku.

 

Jak Wasza innowacja może zmienić świat?

Projekt Innowacyjny Moduł Napędowy kreuje nowy wymiar napędów hybrydowych. Łączy w sobie zalety silnika elektrycznego oraz innowacyjną metodę przełożenia siły napędowej poprzez ciecz. Został stworzony z myślą o wyparciu silników spalinowych oraz zastąpieniu silników elektrycznych w trudnych warunkach, nie tylko drogowych. Jego przyszłe zastosowanie widzimy w pojazdach transportu drogowego oraz w zwykłych samochodach osobowych. Dzięki zastosowaniu substancji ciekłej w komorze przekładni jesteśmy w stanie przenieść moc pośrednio, a nie bezpośrednio jak w przekładni mechanicznej. Pozwala to na odciążenie silnika elektrycznego i zredukowanie utraty energii spowodowanej tarciem. Reasumując Innowacyjny Moduł Napędowy wyznacza nowe standardy przekładania mocy napędowych, jak również na nowo definiuje pojęcie napędów alternatywnych.